Bomen over therapie
Waarheid is een land zonder paden – J. Krishnamurtti
In m'n vorige artikel “Wat is gestalttherapie” heb ik getracht uiteen te zetten wat gestalttherapie is. In dit artikel wil ik een overzicht geven van diverse scholen, die al dan niet claimen wetenschappelijk te zijn. Wetenschap lijkt in de psychologie gelijk te staan aan werkzaam. Werkzaam in de zin dat de methode, die achter deze school schuilgaat de patiënt van haar probleem af helpt. Maar is psychologie wel een wetenschap? Laten we eens het land Psychologia betreden. Het land van de zielkundigen. Tegenwoordig al lang niet alleen maar psychiaters en psychologen, maar veel meer.
Ik gebruik de metafoor van het de bos en de bomen voor de verschillende theorieën, methoden en scholen. Ik gebruik de metafoor van de botanicus voor de therapeut. De botanicus kan begrepen worden als diegene die het leven cultiveert. Daarna boom ik verder op de ingeslagen weg en schrijf ik op wat er zoal in me opkomt. U als lezer nodig ik hierbij uit te reageren.
Eerst es een boompje
opzetten
Er zijn inmiddels zoveel
soorten en vormen van therapie dat je door de bomen het bos niet meer ziet. Ik
wil jullie meenemen in dit bos, om een indruk te geven van de grootsheid,
veelheid en wijdsheid. Maar ik zeg je er wel bij, ook als gids heb ik niet de
waarheid in pacht. Men verdwaalt gemakkelijk in dit bos.
Laten we bij deze oude bomen beginnen. Ze zijn zo rond de 120 jaar oud. Freud plantte ze. En Jung, een leerling van hem, wist een loot te veredelen en z'n eigen bomen te kweken. Frits Perls, die bij Freud in analyse ging, ontdekte nogal wat onvolkomenheden in Freuds stijl. Freud sprak vooral over wat je vroeger in je tuin had moeten doen, terwijl Perls veel eerder nu aan de slag ging. Als je naar het botanische werk van Perls kijkt, zie je een organisch geheel, harmonisch in elkaar. Zijn bos vormt een Gestalt! De rijkdom van Perls' perk inspireerde onder andere Rogers, die met existentiële aarde eveneens vruchtbaar groen plantte en Gendlin verfijnde het toen aanwezige materiaal nog verder. Als je goed focust zie je de mooiste inzichten.
En kijk, zie je die rare
bodembedekker daar zo? Ze lijken wat dor, maar zoals je ziet, ze bloeien nog
met de prachtigste en inspirerendste bloemen. Anti-psychiatrisch kruid wordt het
ook wel genoemd. Een erg mondig kruid, zeg maar. Het groeit altijd overal
doorheen. Hier valt haar groei nog wel mee, maar ik neem je zo mee naar de
overkant van het beekje, daar groeit het weelderig. Je ziet, gezien de tijdnood
gaan we verder, maar er groeit hier nog veel meer!
Zo, we zijn nu aan de
overkant van het beekje. Als je van hier terugkijkt naar waar we net liepen,
dan zie je enige chaos.
Hier zijn we aanbeland in het
stuk bos dat in 1913 door John Watson is geplant. Je ziet, 't is hier
overzichtelijk, en er staan bordjes bij de verschillende bomen. De boswachter
vertelde me dat ze hier steeds meer via vaste protocollen aanplanten. Dat maakt
het voor hem lekker overzichtelijk. Ook hebben ze een panacee-kruidentuin
aangelegd. Voor elke afwijking die ze in een boom of struik aantreffen, zeggen
ze nu een panacee te hebben. Soms is dat een kruidenmengsel, soms een van
buitenaf opgelegde aanpassing, zoals het afzagen van vervelende, drukke takken
of in zichzelf gekeerde bloemen. Het bos zoals het hier bedoeld is, is geplant
naar een voorafgaand model.
Je ziet hier en daar wel wat
anti-psychiatrie kruid, maar het merendeel is effectief monddood gemaakt. Het
is hier namelijk vruchtbare grond. Sinds Watson hebben talloze anderen hier
aanplant gedaan, Albert Ellis, Aaron Beck, B.F. Skinner, Stephen C. Hayes en
Jeffrey Young. Allemaal prachtig geordende bomenrijen, bossages, etc.
En we staan hier nog steeds
vrij aan het begin van dit bos. We kunnen nog naar het dorpje, waar
magnetisten, handopleggers, gebedsgenezers en aromatherapeuten in hun feng shui
hutjes elkaar de loef afsteken. Nog weer verderop vinden we een brug tussen
Oost en West. Helemaal hip tegenwoordig. En dan zijn er nog de medici, gesteund
door neurotisch onderzoek, die met alchemistische wonderpillen een snelweg naar
geluk beloven. Zoals jullie zien, het einde
van dit kleine landje is nog lang niet in zicht. We hebben geen tijd meer om
naar de Tuin der Lasten te gaan. Daar hebben we perfect beschreven hoe allerlei
plagen onze maatschappij kunnen bedreigen. Weelderige bloei, vruchtbare grond
Zoals hierboven leesbaar is,
is er een hoop aanbod van therapie op de markt. Er is blijkbaar vraag naar. De
mens lijkt radeloos, in de war, verveeld, en op zoek naar zingeving. Geluk mag
hierbij niet vergeten worden. Claim dat je iemands levensgeluk verhoogd en de
aanmeldingen stromen binnen. Zie alleen al de populariteit van zelfhulpboekjes.
De ironie is dat er niet zoiets bestaat als een stairway to heaven. Wel
een highway to hell.
Inmiddels is er voor elke
theorie of stroming een boekenkast vol geschreven. Vaak door vaardige mensen,
die overtuigend hun methode onder woorden kunnen brengen. Zo lijkt op de keper
beschouwd elke methode heilzaam. Aldus werd het tijd dat er een onderscheid
gemaakt kon worden. Dit werd gevonden in het al dan niet wetenschappelijk
kunnen bewijzen of een methode wel of niet werkt. Maar ja, wat bewezen is hoeft
nog niet te werken en wat werkt hoeft nog niet bewezen te zijn. Protocollen
zijn wetenschappelijk bewezen. Toch blijkt steeds vaker dat ze in de praktijk
niet werken. Gestalttherapie werkt, psychotherapie werkt. Hoe het werkt is
echter nog niet bewezen.
Hoe groot zijn de verschillen
nu eigenlijk van al die therapievormen? Uiteindelijk gaat het vooral om
contact. De meeste scholen en methoden richten zich op een specifieke aanpak:
cognitieve gedragstherapie gaat over het contact maken met het bewustzijn,
gedragstherapie gaat over het contact maken met je gedragingen, mindfullness
gaat over het contact maken met het gebabbel in je geest, gestalttherapie heet
zelfs “de therapie van het contact”. Ondanks dat hun methode niet
wetenschappelijk bewezen is, of bewijsbaar, werken al die verguisde
'alternatieve therapieën' mogelijk even goed, mogelijk beter dan hun 'bewezen'
tegenhangers.
Profiel van de botanicus
Hoe word je nu een therapeut?
Door jezelf te worden. Van een opleiding leer je
over de achtergrond en ontwikkeling van een vak, het geeft je kaders, theorieën
en richtlijnen, het vormt je kritische geest. Het uitvoeren ervan leer je
doorgaans echter nauwelijks op deze manier. Evenmin van protocollen. Van
protocollen leer je hoe een protocol werkt en niet zoveel over een mens.
Therapie doen leer je vooral in de praktijk, door het te doen. Gesteund door
supervisoren en docenten / mentoren. Door je te spiegelen aan een ander
ontwikkel je je eigen stijl. Je neemt over wat bij je past, je verwerpt wat
niet aansluit. De trainer als gids, die
meekijkt in je zoektocht door je eigen land, waar je al, padenleggend, jouw
waarheid vindt.
Wat is Gestalttherapie?
De vraag die vaak in de opleiding en therapieruimte, op feestjes en
lezingen gesteld wordt is: Wat is gestalttherapie?
Een lastige vraag. Zeker in een tijd waarin men liefst een twitterbaar
antwoord verwacht. Een lastige vraag ook, omdat Gestalttherapie zich niet
zomaar in een paar zinnen laat uitleggen, omdat je rekening hebt te houden met
de vele facetten van gestalttherapie.
Ik neem in deze digitale ruimte de vraag op me en poog deze te
beantwoorden. Dat doe ik om te beginnen met het voor de handliggende:
Gestalttherapie is een therapie die zich in het hier-en-nu tussen therapeut en
cliënt afspeelt.
De gestalttherapie heeft haar wortels in de existentiële,
fenomenologische, veldtheoretische en psychologische hoek. Een hele mond vol
lastige begrippen. Kort gezegd betekent dit dat onder meer je individuele
vrijheid een belangrijke rol speelt. En daarmee ook verantwoordelijkheid nemen
en beschikking krijgen over je eigen handelingen. Daarnaast dat we allemaal
onderdeel zijn van een veld, ook wel situatie en dat we daar als persoon niet
los van kunnen komen. Een stoornis is dus in de situatie aanwezig en niet
slechts in de persoon. Zodoende speelt de gestalttherapeut een actieve
rol in de begeleiding van zijn cliënt en tegelijkertijd kan hij zich niet
beroepen op een alwetendheid, want de therapeut is zelf onderdeel van de
situatie, die niet volledig te overzien is. Als gestalttherapeut stap je dus
als 'niet-wetende' in de situatie. Natuurlijk wel met je ervaring, je kennis en
je eigen gewaarzijn, maar dit is nimmer voldoende om een 'probleem' zomaar even
'op te lossen'.
Wanneer we het vrijheidselement meenemen in onze beknopte uitleg van
gestalttherapie, krijg je (vrij naar Michiel van den Heuvel):
Gestalttherapie is een therapie die zich in het hier-en-nu tussen
therapeut en cliënt afspeelt en die de vrijheid herstelt, waar deze aan
patronen verloren is gegaan.
Of voor twitter: Gestalttherapie speelt zich af in het hier-en-nu
tussen therapeut en cliënt en herstelt de vrijheid waar deze aan patronen
verloren gaat.
Terug naar de hoofdvraag: wat is gestalttherapie?
Wat mij vaak opvalt is dat een soortgelijke vraag niet gesteld wordt
voor: wat is cognitieve gedragstherapie? Het lijkt alsof de gemiddelde
burgerman een idee heeft bij cognitieve gedragstherapie. Mogelijk omdat deze
therapievorm vaak genoemd wordt. En dan ook nog in een adem met
wetenschappelijk bewezen en efficiënt en effectief. Daarnaast verwijst menig
(huis)arts zijn cliënt naar een cognitief gedragstherapeut.
De gemeenschappelijke deler hier is therapie. Zo komen we wellicht een
stap verder.
Wat is therapie?
Hierover lopen de meningen uiteen. Mede omdat er een onderscheid
gemaakt kan worden tussen therapie en psychotherapie. Ik beperk me hier tot
therapie. Therapie is persoonsgericht. Ter verduidelijking, coaching is
werkgericht en counselling zit er tussen in. Therapie is dus persoonsgericht en
tracht betekenis te geven aan datgene wat vooraf aan het gedrag gaat. Zo kom je
terecht bij de achterliggende motieven, behoeftes, verlangens, ervaringen,
angsten, etc. van een mens. Therapeuten staan er misschien bekend om talloze
theorieën te hebben over psychopathologie en ze zijn goed in datgene wat ze
zien te verklaren.
Ikzelf kan er ook wat van, daarbij vind ik het heerlijk om te doen. Let
wel, geen enkele verklaring is afdoende. We verklaren ten beste een minuscuul
gedeelte van de complexiteit van ieders unieke menszijn. Desondanks is het
heerlijk om als cliënt zoveel aandacht te krijgen.
Er is een wezenlijk verschil tussen de gestalttherapie en om het even
welke andere therapievorm. Los van de grondhouding en het aandeel van
niet-weten wat in de therapie aanwezig is.
Dit belangrijke verschil is het 'hermeneutische' karakter van de
gestalttherapie. Hiermee wordt het voortdurend blijven bij wat er is, wat zich
aandient, bedoeld. Voortdurend blijft de gestalttherapeut bij wat er is, zonder
dit te willen verklaren of in een hokje te stoppen (hieruit blijkt dat de
DSM-IV-diagnostiek onverenigbaar is met de handelingswijze van een
gestalttherapeut). En hierin ligt dus ook een wezenlijk verschil met
bijvoorbeeld de gedragstherapeut, die uitgaat van vaststaande constructen zoals
psychische ziektebeelden, vastgelegd in de DSM-IV en technieken en protocollen,
waarmee dergelijke geconstrueerde ziektebeelden op een 'doeltreffende' manier
behandeld kunnen worden.
Gedragstherapie = doelmatig
Gestalttherapie = procesmatig
Dit hermeneutische karakter van de gestalttherapie ondersteunt het proces
waarin we allemaal zitten. Het proces staat centraal in gestalttherapie. Het is
juist in dit proces dat we onze eigenheid leren kennen, die ten eerste
volstrekt uniek is (het niet-weten waar we als therapeut en cliënt altijd mee
geconfronteerd worden) en ten tweede nooit volledig is. We zijn als mens
voortdurend in wording. Dit gegeven is lastig verkoopbaar in deze tijd van
efficiëntie, effectiviteit en twitterberichten, zo heb ik gemerkt. We hebben
behoefte aan houvast, zoals we dat altijd hebben gevonden in God (en nu steeds
meer in de wetenschap. Waarbij wetenschap slechts een nieuwe religie is, aldus
Schopenhauer). En Gestalt geeft deze houvast niet, maar brengt je oog in oog
met waar je staat. Temidden van al je patronen die je ideaalbeeld in de weg
staan. En waarmee je aan het werk kan, indien gewenst.
Nu dient tot slot nog wel een laatste onmiskenbare eigenschap van
gestalttherapeutisch werken eruit gelicht te worden, namelijk dat
gestalttherapie ten zeerste een ervaringsgerichte therapievorm is. Dit blijkt
natuurlijk al uit het zinnetje: “gestalttherapie speelt zich in het hier-en-nu
af tussen cliënt en therapeut”. Want als het over daar en toen of daar en
straks gaat, dan blijft het een praten over. Gestalttherapie hecht geen belang
aan 'praten over'; veel meer gaat het om het hier-en-nu en het ervaren wat er
in het hier-en-nu gebeurt. En juist dit maakt mensen altijd zo enthousiast!
© Ralph Evers 2012
Ralph Evers is werkzaam als gestalt en existentieel therapeut in
Utrecht
Beste Ralph, dank voor je mooie poging om het eigene van Gestalt kort onder woorden te brengen. Niet dat ik beter weet, maar ik heb wel een bedenking bij je tekst: dat een procesmatige, 'hermeneutische' benadering niet exclusief is voor GT, maar alle cliëntgerichte therapieën kenmerkt. Onderstaande tekst laat dat mooi zien:
BeantwoordenVerwijderen'Hermeneutiek betekent: de kunst/kunde van het uitleggen van teksten. Als methode richt men zich op het begrip krijgen van het verhaal van de ander: de mens als ‘tekst’ met een eigen taal! Daarbij gaat het om een zeer persoonlijke manier van begrijpen, die verder probeert te gaan dan een verstandelijk snappen van gedrag in termen van oorzaak en gevolg. Gedrag wordt gezien als een vorm van betekenisverlening. Ieder mens geeft op een unieke persoonlijke manier betekenis aan het leven en de wereld om zich heen(...)Deze benadering heeft van oorsprong theologische en filosofische bronnen, maar is intussen breder toegankelijk gemaakt voor begeleiding en (psycho)therapie.(bron: Methodieken.nl)
Beste Ralph en E wareness redactie, leuk om je artikel te lezen en je artikel ervaar ik als een uitnodiging erop door te gaan. Een aspect van wat je beschrijft is "DSMIV diagnostiek". Veel professionals gebruiken de DSMIV inderdaad als diagnostisch middel, terwijl wanneer men het boekje zou lezen duidelijk wordt dat het een classificatie is, een indeling van groepen symptomen of gedragingen. Net als een classificatie van mensen als roodharigen, mensen met kroeshaar, kaalhoofdigen. Verzekeraars hebben een declaratiesysteem gehangen aan de verschillende klassen. Zodat kaalhoofdigen geen kapper mogen declareren. Waaneer je een persoon alleen behandelt voor de klassekenmerken, raakt de therapeut de client als persoon uit het oog kwijt. Het risico is groot, dat de client een introject hierdoor ontwikkelt: ik ben Asperger dus ik kan voor een deel van mijn gedrag geen verantwoordelijkheid nemen, hier ben ik machteloos.In gestalttherapie leren mensen hun identiteit in de situatie te handhaven en te ontplooien, in contact te brengen op een constructieve manier.
BeantwoordenVerwijderenIedere classificatie reduceert de uniekheid van een persoon en maakt wat niet gezien wordt tot een ding.Aangezien therapeuten ook een verdienmodel hanteren heb je te maken met de declaratiemodellen van verzekeraars. Dat vraagt om creatieve aanpassing in de situatie.
Mijn ervaring met deelnemers aan de Kennismakingsdagen is dat juist door het ervaringsgerichte karakter van Gestalttherapie de vraag "Wat is Gestalt" een meer en verdiepend antwoord krijgt. De nieuwsgierigen naar Gestalt ervaren "aan den lijve" wat de impact van deze therapie is op hen in relatie tot anderen.
BeantwoordenVerwijderenEen aardige poging het verschil tussen cognitieve gedragstherapie (CGT) en Gestalttherapie op een bierviltje uit te tekenen. Tsja.
BeantwoordenVerwijderenIs CGT meer doelgericht dan Gestalttherapie? Therapie is altijd doelgericht, ook Gestalttherapie. Het is niet als een gratis vrijblijvend potje voetbal in de pauze, tenzij dat nou weer net de ervaring oproept van bijvoorbeeld eindelijk los kunnen laten. Dat is dan wel therapeutisch, maar zonder die intentie geen therapie te noemen. Ik vind dus dat therapie per definitie doelgericht is.
Het is wel interessant wat de doelen van Gestalttherapie zijn en hoe een Gestalttherapeut met doelen omgaat. (Of zelf doelen onduidelijk houdt zodat hij 'optimale vrijheid' heeft???) En hoe de Gestalttherapie phenomenologisch contact kan maken met bijvoorbeeld een gevoel van doelloosheid of leegte. En natuurlijk heeft de Gestalttherapie de paradox van verandering van Bessner met vertrouwen omarmt.
Het procesgerichte van de Gestalttherapie is niet zo exclusief. Ook gedragstherapie houdt zich bezig met processen, maar dan meer aan- en afleerprocessen van wetenschappelijk onderzochte manieren van denken en handelen.
Het onderscheidende is dat de Gestalttherapie een eigen theorie heeft over contactprocessen en van daaruit kijkt. Wat wordt in de situatie ingezet om contact te maken, en welke vorm krijgt het contact, welke Gestalt treedt op de voorgrond? Dat houdt ook gedrag en cognities in. Wat dan ook. Dat wordt zoveel mogelijk beschrijvend en niet prescriptief gebruikt.
En is het resultaat bevredigend? Voor wie? De Gestalttherapie hanteert veel ruimere kaders waarbinnen de cliënt samen met de therapeut bepaalt of dit wel of niet bevredigend is dan bijvoorbeeld de CGT, met extern bepaalde normen voor gedrag. Een Gestalttherapeut is met vol gewaarzijn aan het balanceren tussen wat hij zelf goed contact vindt en wat de behoefte van de cliënt daarin is. Wat Gestalttherapeuten veel meer leren dan CGT therapeuten is om daarover in dialoog te gaan met de cliënt op basis van gewaarzijn.
Daarom zou ik eerder zeggen
Gestalttherapie=contactprocessen en dialoog
CGT= leerprocessen en rationeel normatief.